fredag den 24. juli 2009

Solbær mousse

Da jeg var barn tog min mormor og jeg ofte over til min mormors veninde om sommeren og hjalp hende med alle hendes frugter og bær. Vi nippede ribs, solbær og stikkelsbær og min mormor lavede saft og rødgrød af nogle af herlighederne.

Da jeg selv flyttede i hus i 1998 var solbær buske noget af det første vi anskaffede os. Jeg elsker solbær, solbær saft og solbær marmelade. Nogle af buskene giver kæmpe store sorte bær og nogle år har jeg kunne plukke op til 30 kg, så jeg har kunne lave litervis af marmelade. Andre år har jeg ikke haft tid til at plukke så meget, men det er helt sikkert, at jeg får plukket solbær hvert år. I år tog jeg hele familien med i haven og vi fik ret hurtigt plukket 12 kg.

Og når man er vild med solbær, så må man jo eksperimentere lidt med at lave en solbær mousse. Her er hvad jeg fandt frem til - og ja, den smager skønt!

Solbær mousse
(nok til 1 pænt lag i en rund kage på 28 cm)

300 g solbær
5 spsk sukker (+ ekstra at smage til med)
6 bl husblas
2 vanilije stænger
2 dl yoghurt natural
5 dl piskefløde

Kog solbær og sukker sammen til sukkeret er opløst og til bærrene begynder at sprænges. Hæld bærrene i en sigte og mas bærrene ignenem sigten, så det kun er saften, der anvendes. Tilsæt kornene fra de 2 vaniljestænger og tilsæt ekstra sukker til saften smager efter behag (afhænger meget af hvor sure / søde bærrene er). Læg husblas i blød i koldt vand i 10 minutter. Kram vandet fra og smelt husblassen med lidt af solbær saften. Rør den smeltede husblas i solbær saften. Når solbærsaften er kølet af, tilsættes yoghurten. Fløden piskes til stift skum og vendes i solbærblandingen. Cremen sættes på køl indtil den er stiv nok til at fylde i en kage.

3 kommentarer:

  1. Skal til at lave en lagkage med solbærmousse, men jeg ved ikke rigtigt hvad det andet lag fyld skal være...har du en god ide? Vil almindelige chokoladeganache gå? mvh Jannie

    SvarSlet
  2. Jeg har nøjagtig samme overvejelse som jannie - hvad er godt til et andet lag? Hvid chokolade eller?

    SvarSlet
  3. @Jannie og SMOL: Ja hvid chokolade mousse ville være fint. Evt med lidt limeskal i.

    SvarSlet