torsdag den 21. oktober 2010

Muffins med nødder, mandler og ahorn sirup - og lidt om glemsonhed





Først må jeg undskylde, at der har været lidt dødt på bloggen her på det seneste. Det skyldes, at jeg ligger vandret på mit arbejde og så er der ikke så meget kage-tid tilbage. Og så skyldes det også glemsomhed. Jeg har nemlig kreeret kager, men har glemt at tage billeder af herlighederne!! I sidste weekend lavede jeg 30 halloween cookies: katte, flagermus, edderkopper, græskar og spøgelser. Pyntede dem efter alle kunstens regler, men glemte altså i farten at tage billeder!!!


I går lavede jeg dej til pandekager. Men da jeg hældte den første omgang dej op på panden var det helt sjasketyndt. Jeg havde glemt at putte mel i!! Jeg kunne da heldigvis nå at hælde mel i, så jeg kunne bage en stor stak pandekager. Jeg ville gerne have taget et billede og lave en blog post om pandekager og dele opskriften, men jeg havde glemt at oplade kameraet og jeg havde endda glemt hvor jeg havde lagt opladeren! For at familien ikke skulle vente alt for længe på pandekagerne, måtte jeg opgive at finde den, så billeder og opskrift må I få en anden gang.

I dag har den stået på bagning af muffins med mandler, nødder og ahorn sirup. Jeg har fundet inspiration til disse muffins i bogen: The hummingbird bakery cookbook. Det er en skøn bog med en masse dejlige opskrifter på cupcakes, muffins, tærter, brownies, kager, cookies og cheesecakes.

Muffins'ene smager fantastisk godt og siruppen gør dem dejlig saftige indeni og giver en skøn sprød overflade. Du kan anvende andre nødder end dem jeg anvendte. Min version kommer her:


Muffins med nødder, mandler og ahorn sirupca. 16-20 stk

350 g mel
160 g mørkt rørsukker
3/4 tsk salt
1 ½ tsk bagepulver
½ tsk natron
375 ml kærnemælk
1 æg
1 tsk vaniliesukker
70 g smør
200 ml ahorn sirup
240 g hakkede hasselnødder og mandler
En afskallet nød eller ½ mandel som pynt på hver muffin

Tænd ovnen på 170 C grader. Bland mel, rørsukker, salt, bagepulver og natron godt sammen i en stor skål. Bland kærnemælk, æg og vaniliesukker sammen i en kande . Hæld forsigtigt kærnemælks-blandingen ned i mel-blandingen og pisk ved lav hastighed til de er blandet godt sammen. Smelt smørret og tilsæt det til dejen og pisk ved lav hastighed. Tilsæt 100 ml ahorn sirup og pisk ved lav hastighed til det er blandet godt sammen. Hak nødder og madler groft og vend dem i dejen. Sæt muffins papirforme i en muffinsform og hæld dejen i formene - ca. 2/3 del fulde. Fordel de sidste 100 ml ahorn sirup ud over de fyldte forme - ca. 1½ tsk til hver. Læg en afskallet nød eller en halv mandel på toppen til sidst. Bag muffins'ene i ovnen i ca. 25 min til de er gyldne. Køles på en bagerist.

7 kommentarer:

  1. Det kan godt være at du er en smule glemsom, men du har da godt nok fået aggeret noget i køkkenet... Puha, en masse, der er blevet bagt, hvilket jo passer fint nu hvor det er Den Store Bagedag :o)

    Knus Anne

    SvarSlet
  2. Hvor er det ærgerligt - ville ellers godt have set de fine kreationer :-)

    Men så længe nogen fik guffet dem i sig, så går det nok - det er jo det vigtigste :-)

    SvarSlet
  3. Det er alderen søde :-D
    Nej jeg er sgu glad for jeg ikke er den eneste der lider af glemsomhed. Ps... _Kan du måske tage den bog med herned så jeg kan lure i den ;-)... Hvis du da husker at du skal herned :-P

    SvarSlet
  4. @Anne: Jeg har vist ofte "store bagedag" :-)
    @Piske: Ja, det var ærgeligt, for de blev så fine. Men de blev foræret væk i værtindegave, så der var ikke meget at gøre ved det.
    @Vibse: Muwhahahahaha, hvor er du sjov :-) Bare fordi jeg er nogle år ældre end dig! Jeg kan overhovedet ikke love, at jeg husker bogen i morgen - men jeg skal prøve :-)

    SvarSlet
  5. Hæ hæh Bare du huske at komme her ned :-P

    SvarSlet
  6. Tak for en lækker opskrift. Jeg havde ikke kærnemælk i køleskabet , men tog halv mini-mælk og halv græsk yoghurt (7%). Det blev en succes :-) Mums :-)

    SvarSlet
  7. @Anonym: Skønt, at du kunne bruge opskriften, selv uden kærnemælk :-)

    SvarSlet