torsdag den 3. marts 2011

How to do: At beklæde et board med fondant

Et board kan være fint i sig selv, men nogen gange er det også flot at beklæde det med fondant. Man får dermed også mulighed for at bruge det beklædte board som en del af pyntningen / temaet for kagen.

Feks denne Baby i bad kage, hvor boardet er beklædt med "fliser".




Eller denne strandkage, hvor det beklædte board indgår som havbund.


At beklæde et board med fondant

Materialer:

Du skal bruge et board, lidt klar alkohol (andet "hæftemiddel" kan anvendes), pensel og selvfølgelig noget fondant og en smoother (ikke vist på billedet).



Trin 1:
Rul fondanten ud med en non-stick rullepind.



Trin 2.
Pensl boardet med alkohol (ikke vist på billedet) og læg den udrullede fondant over boardet. Glat fondanten med en smoother.



Trin 3:
Skær det overskydende fondant af med en spartel eller en skarp kniv.



Trin 4:
Boardet er nu beklædt med fondant.


For at lave en pæn afslutning på boardet kan man påsætte et bånd.

Materialer:

Til kanten skal du bruge en saks, dobbeltklæbende tape og 1 cm bredt bånd.



Trin 1:
Påsæt den dobbeltklæbende tape.



Trin 2:
Påsæt derefter båndet.

Voila! Så er boardet klar til kage og pynt. God fornøjelse!

OBS Hold øje med bloggen, hvor jeg snart poster Trin 5 i serien om Grundlæggende kagedekoration, som handler om at lave kanter på kagen.


14 kommentarer:

  1. Supersmart :-)
    Tror snart jeg må lege med fondant igen... om ikke før så i hvert fald i april, hvor jeg skal lave fødselsdagskage til en god ven :-)

    Hav en god weekend!

    SvarSlet
  2. Det var dog dejligt med en grundig instruktion;-)
    Jeg må også prøve det en dag... smukke kager og helt vildt avancerede;-)

    Kagehilsner lone.g

    SvarSlet
  3. Må jeg lægge et link på min blog til disse how to ´s for nemlig tit mails med spørgsmål omkring det, og mangter ikke lige at lave en selv og din er jo vildt fed.

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  4. Hej Camilla.

    Jeg må igen sige, at jeg er helt vild med dine guides.

    Jeg glæder mig simpelthen så meget til den 10. marts, hvor jeg skal på kursus hos Specialkøbmanden. Og jeg derefter selv kan give mig i kast med kagedekorationens kunst.

    De bedste hilsner fra
    Anita
    Liv og Mad

    SvarSlet
  5. hej ville lige sige jeg følger troligt med i din serie ss. så 1000 tak for alle de gode tips du giver.
    knus pia

    SvarSlet
  6. @Piske: Jeg viste faktisk slet ikke, at du har leget med fondant. Det må være før jeg begyndte at følge din blog. Det vil jeg da se tigtig meget frem til. Også rigtig god weekend til dig med masser af fødselsdagsfest :-)
    @Lone.g: Tusind tak Lone :-)
    @Marianne: Ja, selvfølgelig må du det, Marianne. Bare du lægger et link, så er jeg glad :-)
    @Miss A: Endnu en gang tak, Anita. Det er dejligt at du kan bruge det. Dejligt, at du skal på kursus.
    @lupe: Tak Pia. Dejligt, at du har glæde af mine tips.

    SvarSlet
  7. Hej Camilla :)
    Jeg ville spørge dig om hvordan du undgår, at dit fondant pynt tørre så meget ind at det revner? Jeg vil gerne selv at lave en kage til min søns konfirmation, men frygter lidt at jeg skal stå og lave pynten lige inden gæsterne kommer for at undgå at de revner.... Jeg håber du kan hjælpe mig :)
    Super skøn blog forøvrigt :)
    Knus Lonnie

    SvarSlet
  8. Øj står lige i et problem med mangel på fondant. Har lige selv lavet en portion. Kan jeg blande den med noget gult jeg har købt?

    SvarSlet
  9. @Anonym: Jeg har jo aldrig prøvet at lave fondant selv, så jeg ved ikke hvordan det opføre sig, når man blander noget købt ind. Men jeg tror ikke, at det er noget problem, så jeg vill ekaste mig ud i at blande det. Held og lykke.

    SvarSlet
  10. @Lonnie: Jo mere maizena du bruger mens du modellere, jo mere tør bliver fondanten også. Så pas på ikke at bruge for meget af det. Brug evt lidt Petal base. Du kan sagtens lave pynten i god tid. Når først den er lavet, må den gerne tørre. Men mens du arbejder skal du "gøre dig færdig", for ellers tørre det for dig. Husk også hele tiden at pakke det fondant ind i film, sålænge du ikke arbejder med det. Held og lykke

    SvarSlet
  11. Hej Camilla, Tusinde tak for dit svar. Hvad er Petal base? Jeg er helt nybegynder ;)
    MVH Lonnie

    SvarSlet
  12. @Lonnie: Petal base er lavet af vegetabilsk fedt. Jeg har ikke lige tjekket, men jeg tror, at du kan købe de i flere af kagebutikkerne på nettet. Du kan også bruge det til snørklede udstikkere, til bordpladen osv.

    SvarSlet
  13. Hej Camilla :)
    Tusinde tak for dit svar.
    Så må jeg håbe at jeg kan finde ud af det ;)
    God Weekend, når du når der til.
    MVH Lonnie

    SvarSlet
  14. @Anonym: Velbekommen. Tak og god weekend til dig :-)

    SvarSlet