mandag den 24. oktober 2011

Fødselsdagsboller - og en overset fødselar

Der er bare nogle opskrifter man bruger igen og igen. Og en af dem er opskriften på fødselsdagsboller. Jeg finder simpel hen ingen grund til at finde på noget andet. Disse fødselsdagsboller har jeg lavet i mere end 20 år og opskriften er derfor også så gammel. Den er simpel hen bogstavelig talt klippet ud af en Amo melpose fra dengang jeg lige var flyttet hjemmefra og klistret over på et stykke A4 papir! Ja, det var fra før computerne og internettet for alvor gjorde deres indtog!! Ikke at jeg husker den tid ret godt..... :-)

Eneste ændring til den originale opskrift er, at jeg tilsætter mere kardemomme. Kardemomme er et must for disse fødselsdagsboller. Og år efter år efter år....får jeg gentagen ros for bollerne af gæsterne. Men det er nøjagtig de samme jeg har serveret troligt gennem årene. Ergo, det er en godt gennemtestet opskrift!

Og nu har jeg jo selv lige holdt 40 års fødselsdag (der fik vi nu ikke fødselsdagsboller), men bloggen her har også haft fødselsdag. Totalt overset af blogejerens fødselsdag! Sådan er jeg. Men altså bloggen skal jo ikke snydes for at blive fejret lidt. Den 16. oktober fyldte bloggen 3 år. Hip hip hurraaah. Og hvad er bedre end at fejre bloggens fødselsdag med lidt fødselsdagsboller :-) Opskriften kommer her.

Fødselsdagsboller
18-20 stk

50 g gær
2 dl sødmælk
100 g margarine
1 æg
50 g sukker
1 tsk salt
1 tsk kardemomme
500 g hvedemel

Mælken lunes til den er fingervarm og gæren opløses heri. Smelt margarinen og lad den køle lidt af. Tilsæt margarine, sammenpisket æg, sukker, salt og kardemomme og rør det sammen. Tilsæt til slut melet og ælt dejen godt til den er ensartet. Stil dejen til hævning et lunt sted til dejen har dobbelt størrelse, ca. 30 minutter. Dejen slås derefter sammen og formes til 18-20 boller og sættes på bagepapir på en bageplade. Bollerne efterhæver på et lunt sted til dobbelt størrelse, ca. 30 min. Bollerne pensles forsigtigt med sammenpisket æg og bages i en 225 grader varm ovn  10-12 min på miderste rille. Lad bollerne afkøle på en bagerist og server dem lune.

Mums! Tillykke blog. Håber, at du nyder de virtuelle fødselsdagsboller :-)

53 kommentarer:

  1. MUMS, de ser lækre ud! Opskriften er hermed bogmærket! :)

    SvarSlet
  2. Tillykke - med begge fødselsdage ;-)

    SvarSlet
  3. Mums de ser gode ud...
    hva nu det for noget med bogmærke ... kan man det...jeg gemmer normalt alt godt under min computeres fortrunkende ikke særlig praktisk...

    SvarSlet
  4. Tillykke! Bollerne ser skønne ud :-)

    SvarSlet
  5. Tillykke blog. Gid du må få mange dejlige år endnu :-D
    Helt ærligt. Den der Amo opskrift... Behøver jeg at skrive at jeg lige præsis klippede samme opskrift ud og gemte/bagte i ... måske ikke 20 år ( for så gammel er jeg ikke :-P), men så 15-16 år... Vi er sgu da håbløse. Dog er jeg hoppet over til en anden opskrift de sidste par år, som jeg så også kommer lidt ekstra kardemomme i... He he he.

    SvarSlet
  6. Tillykke med din dejlige blog og mange tak for de skønne fødselsdagsboller. Der er ikke noget så godt som fødselsdagsboller, når man til hverdag spiser sig igennem et grovkornshelvede ;-)

    SvarSlet
  7. Tillykke, og du har ret, amo's fødselsdags boller er virkelig super gode :-)
    Irene

    SvarSlet
  8. Det er min yndlingsopskrift (og ungernes), og der er noget dejligt ved altid at bage de samme boller, så ved man lige hvad man skal bruge :)
    Tillykke med "jer begge"

    Hilsen
    Christina

    SvarSlet
  9. Et stort tillykke med de tre år! Jeg glæder mig til at følge dig og din blog fremover, og se hvad du finder på.
    Ja, kardemomme er nemlig et must i fødselsdagsboller :-)

    SvarSlet
  10. Tillykke med bloggens 3 år !

    Ja, boller... Ummmmm vi kan godt finde på at lave dem uden der er fødselsdag i huset..

    Min opskrift minder meget om din.. Bruger dog 3 dl mælk og mere mel.. og lidt vanillie sammen med kardemommen..

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  11. Tillykke med blogfødselsdagen! Og ja, der hører jo fødselsdagsboller til - og der SKAL være kardemomme i! Jeg plejede også at få rosiner i dem, min mor bagte, da jeg var barn, men på det område er gemalen lidt sart, så jeg bager altid en halv portion med rosiner og en halv uden ;-)

    SvarSlet
  12. Tillykke til begge to :) Kunne SÅ godt spise sådan en bolle lige nu med et ordentligt lag tandsmør.. Elsker i øvrigt også gamle opskrifter!

    SvarSlet
  13. Tillykke med bloggens og din egen fødselsdag.

    Det var sandelig heldigt, at du valgte at bringe opskriften netop nu, for jeg stod og skulle bage fødselsdagsboller, og pludselig kunne jeg ikke finde min kære gamle bedstemors opskrift - Krise. Men jeg valgte at give dine boller en chance, og jeg har lige prøvesmagt en. De er godt nok meget meget tæt på min bedstemors opskrift - gad vide om det egentlig er den samme. Jeg havde iøvrigt ikke flere æg, så der røg pasturiserede æggehvider i - og sødmælk var der heller ikke noget af, men skummetmælk kunne jeg finde ... og denne let kaloriereducerede udgave er altså helt fin :)

    Mvh.
    Edith

    SvarSlet
  14. @KGaardsted: De er også ret lækre, så jeg håber, at du får glæde af opskriften.

    @MindYourSpirit: :-)

    @Malou Klidmoster: Tusind tak Malou.

    cs: Tak skal du have. Beklager, men jeg ikke ret god til it generelt, så det ved jeg desværre ikke :-(

    @Anne au Chocolat: Tak for det, Anne :-)

    @Vibeke: Tusind tak søde. Jeg håber også på mange gode bloggerår endnu. Du klippede helt sikkert ikke den samme opskrift ud :-) men sikkert en magen til :-D Men nej, det overrasker mig ikke spor :-)

    @Prinsesse Suh: Ha ha lige præcis! Det er nemlig rart at synde engang imellem :-)

    @Irene: Tak Irene. Dejligt at se at andre også stadig er på helt almindelige Amo boller.

    @totaltikage: Ja, det er dejligt at have en opskrift der altid giver gode boller.

    @Madame: Tusind tak, Gitte. Dejligt at du vil følge med fremover.

    @Kager skal der til: Tusind tak, Marianne. De kan bestemt bruges til andet en dfødselsdage :-)

    @Piske: Her må jeg altså tilstå at jeg støtter gemalen. Jeg kan godt lide rosiner, men sgi ikke i boller.

    @Maiken: Ja, jeg kunne også godt liiige bruge sådan en lun bolle med smør (dog ikke tandsmør, for jeg er jo egentlig ikke ret vild med smør :-)

    @Anonym: Dejligt Edith, at du lige kunne bruge opskriften og at de minder dig om dem fra din bedstemor.

    SvarSlet
  15. således har vi bagt boller herhjemme på Færøerne í mere end 40 ár ;) Og som du selv siger, så er det vigtigt med kardemumme... Men det er lige så vigtigt at altid at bruge "lige" det du har i køleskabet... Evt. en sjat ymer eller yougurt - også er altid velkommen en sjat honning og en kontrering med lidt æble-juice eller nogle syrlige dråber fra en mandarin... Husk først og fremst, når du bager:... og det er at bruger din kreativitet og en lidt løssluppen vildhed... ;) BAG OG TAG Lykken

    SvarSlet
  16. @Anonym: Tusind tak for din kommentar og tips.

    SvarSlet
  17. Lækker opskrift. Jeg undlod dog kardemomme og brugte honning i stedet for sukker.

    SvarSlet
  18. @Jeff: Tusind tak :-) Dejligt at du kunne bruge den med dine egne modifikationer.

    SvarSlet
  19. Tak!!! Det var et kæmpe hit til min datters fødselsdag. De er dog bedst når de lige er lavet, men de kan SAGTENS spises dagen efter også. Bedste bolle-opskrift indtil videre! Tak!

    SvarSlet
  20. @Johnny K: Alletiders Johnny! Skønt at høre. Ja, de er bedst samme dag i de bages, men de kan sagtens fryses og de smager virkelig godt efter en tur i ovnen!

    SvarSlet
  21. Tænk... jeg fylder også 40 lige om lidt og har brugt præcis den samme opskrift siden jeg flyttede hjemmefra :-) og OGSÅ med mere kardemomme i, og et lille bitte tvist af vanillesukker (jeg ER jordens største sukkergris :-) godt at jeg fandt opskriften her - for jeg bruger øko hvedemel nu - og er så fri for at gå ud og købe en pose AMO :-)
    Og super blog forresten.. jeg skal giftes til næste år og min kære kommende mand har udfordret mig ud i bryllupskage-kunsten... den skal dog lige prøvekøres et par gange eller 5 inden.. første gang på søndag :-) og du har jo den perfekte "how-to"
    Glæder mig til flere lækre opkrifter
    Kh. Malene

    SvarSlet
  22. @Malene Meyer: ej, hvor sjovt. Jeg er dog blevet 41 imellemtiden (uha tiden flyver afsted). Sjovt at du har samme (u)vaner som mig. Og jeg bruger også den økologiske mel, så mit AMO udklip er 20 år gammelt :-)))) Tillykke med de flotte 40 år :-)

    SvarSlet
  23. Tak for denne super opskrift på "rigtige" fødselsdagsboller :-). Jeg lavede dem til min fødselsdag i december og alle var vilde med dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekommen! Hvor skønt, at de bragte lykke på din fødselsdag.

      Slet
  24. Hej Camilla. Hvor er det sjovt - det er nøjagtig den samme opskrift, som jeg har bagt fødselsdagsboller efter siden jeg flyttede hjemmefra :). Opskriften har jeg lagt på min blog agerbager@blogspot.dk. Kig endelig forbi en dag, hvis du skulle få tid og lyst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da sjovt. Jeg har faktisk stadig det oprindelige udklip fra den gule amo pose liggende - det er ren nostalgi :-)

      Slet
  25. Hej Camilla!
    Siden jeg fandt denne opskrift for et års tid siden, har jeg brugt den til hver fødselsdag her i familien! Og den er et stort hit hver gang! Især bliver det med kardemonnen kommenteret som "rigtig" i fødselsdagsboller ;) idag får jeg fødseldagsgæster igen,og din opskrift er fundet frem igen. Glæder mig allerede til at spise en dejlig bolle med tandsmør, og en kop varm kakao ved siden af, med masser af flødeskum :)
    Stort fødselsdagstak fra en glad fødselsdags'pige'.. (34år og stadig 20 inden i).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih hvor skønt at læse! Dejligt at du kan berige dine fødselsdagsgæster med gode boller. Og forsinket tillykke med fødselsdagen. Fra hende på 41 og stadig helt vild med 20 indeni :-))

      Slet
  26. Fantastisk gode boller - aldrig brugt kardemomme i en bolleopskrift før, men det var et hit.

    SvarSlet
  27. Fantastiske boller!
    Jeg fjernede kardemomme fra opskriften da jeg ikke kan lide det, og tilsatte noget honning og skiftede sødmælk ud med minimælk. De blev sindssygt gode. Dejlige og bløde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Super dejligt at høre. Beklager, at jeg ikke har svaret før, men jeg har lidt travlt pt.

      Slet
  28. Kan de fryses ned?

    SvarSlet
  29. Jg har lige bagt 4 portioner til fødselsdag i morgen! og de er UDSØGTE. nok den bedste opskrift jeg har været forbi! skønne boller!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du har fået lavet en stor portion boller. De skal nok blive spist.

      Slet
  30. Tak for en dejlig opskrift, som jeg netop har videregivet på min blog : http://ravfood.com/2014/04/27/fodselsdagsboller-de-allerbedste/. Jeg har naturligvis linket til dig, så jeg håber, at det er ok?
    Mange hilsner Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt ok så længe du linker til min side.

      Slet
  31. Øv mine blev ikke gode :( Selvom jeg kun puttede en lille tsk salt i, blev de temmelig salte, og kardemomme, som jeg elsker, kunne jeg ikke smage :( Men altså det er vist hellerikke min dag i dag ;) He he.. Må prøve igen og se om de bliver bedre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig haft de problemer du nævner så ja prøv endelig igen. Håber at de bliver bedre :-)

      Slet
  32. Det er simpelthen de bedste boller! Jeg laver dem hver gang jeg skal bage ❤️❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Dejligt at de også skaber glæde hos jer.

      Slet
  33. TAK!!! Min håndskrevne opskrift jeg for mange mange år siden fik fra min mormor, er desværre gået tabt, og jeg var grædefærdig. Jeg ser nu på din opskrift at det er nøjagtigt samme ingredienser, og hele ordlyden er den samme. Anede ikke det var en Amor opskrift:-) Tusind tak, du har reddet min dag:-) p.s jeg har også altid fået kæmpe ros for bollerne:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du har fundet opskriften her igen :-)

      Slet
  34. Bruger du fint eller groft salt? :)

    SvarSlet
  35. Jeg vil gerne komme med et bud på gode boller også: http://morefews.dk/verdens-bedste-boller/

    SvarSlet
  36. Har lige lavet denne opskrift til min bonus datters fødselsdag og de blev perfekt. Pigerne var så tilfredse, de smagte rigtig godt og var rigtige luftige. Mums siger jeg bare. Den sidste halve time af hævningen blev de sat på en bradepande med et viskestykke over og på 30 grader. Tak for denne lækre opskrift, den skal helt sikkert laves igen.

    SvarSlet
  37. Hej
    Hvor meget gær skal der i, til langtids hævening? (Ca. 24 timer)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg ikke prøvet. Jeg ville prøve med halv mængde.

      Slet