onsdag den 5. oktober 2011

Månedens læseropskrift (oktober)

Gitte fra Madames huskeblog har sendt denne opskrift ind som et bud på månedens opskrift. Madame har en dejlig blog om hverdagen set fra hendes side og gennem hendes smukke ord og billeder. Det er skønt og hyggeligt at læse med.

Disse kager fik hun på en skovtur og de hører til i kategorien "Når det skal være lidt nemt". Sådanne opskrifter kan jeg rigtig godt lide.

Opskriften er fra Alt for damerne men kommer også her.

Chokolademarengs med græsk yoghurt og bær
4 personer

1 bæger pasteuriseret æggehvide
100 g sukker
1 spsk kakao
2 tsk majsmel
1 tsk lys balsamicoeddike

4 spsk græsk yoghurt
250 g blåbær

Sæt ovnen på 130 grader. Pisk æggehviden stiv og pisk sukkeret i ad et par gange. Bland kakao og majsmel og vend det i marengsen sammen med eddiken. Sæt med en ske 4 store flade marengs på en bageplade mef bagepapir og bag i dem i 30-40 minutter. Server marengsene lune med en skefuld græsk yoghurt og lidt blåbær på. Pynt evt med lidt spiselige blomster som på billedet for at gøre det ekstra sommerligt.

Jeg skal helt sikkert prøve disse små nemme marengs en dag. Jeg forestiller mig, at man også kan tilføre marengsdejen lidt hakkede hasselnødder for at skabe lidt bid og andre bær kan helt sikkert også bruges.

Jeg vil nu smutte ned i min store hotelseng og sove sove sove. Jeg er lidt træt i det og beklager, at jeg ikke har fået svaret på mails, kommenteret indlæg eller vist noget herfra Barcelona. Men der har bare slet ikke været tid.

Ha' en god aften :-)

6 kommentarer:

  1. Den lyder ganske rigtig let og lækker, den må jeg vist hellere afprøve.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  2. Uhm... man bliver da helt lækker sulten.
    Tak for opskriften.

    Ha´en dejlig dag.

    Knus Susi

    SvarSlet
  3. Mums! De ser godt nok vildt lækre ud! :o)

    SvarSlet
  4. Jeg har allerede fortrudt, at jeg lod mig lokke herind af Karen, for nu hænger jeg uhjælpeligt fast ;)

    Madames kager ser totalt lækre ud, men sidst jeg lavede marengs, flød de ud over hele ovnen.... så ved næsten ikke, om jeg vil kaste mig ud i det igen.

    SvarSlet
  5. @Lis: Jeg skal helt sikkert også prøve dem. De er nemme og meget sommerlige.

    @Linda Pochinda: Ja ikke? Lækkert men nemt.

    @Velkommen hos...: Ja, det er lige det man gør. Du ønskes også en rigtig dejlig dag. Knus

    @Camilla: Ja, de er meget dekorative og flot pyntet endda med lidt blomsterblade.

    @Frøskuffen: Ha ha, jamen, velkommen til :-) Du må da prøve igen. Marengs flyder normalt ikke ud, så der må være gået noget galt.

    SvarSlet