søndag den 5. februar 2012

Hjemmelavede blå flødeboller

Jeg havde en del White Meringue Frosting i overskud efter jeg lavede vinter cupcakes i sidste weekend. Og da min søn skulle have noget lækkert med i skolen for at fejre sin fødselsdag lavede jeg disse flødeboller som han havde med i skole i tirsdags.

Flødebollerne er lavet på flødebollebunde fra Specialkøbmanden. Først sprøjtede jeg toppe af frosting på bundene og lod dem "tørre" lidt.


Beklager den dårlige billedkvalitet...

Derefter overhældte dem med smeltet mørk chokolade (Callebaut) og til slut drysset dem med blåt sukker. Jeg lavede 20 flødeboller som lige præcis var nok til alle børnene i klassen.

Beklager den dårlige billedkvalitet...

Uheldigvis måtte jeg en tur på skadestuen med min yngste søn i tirsdags med et flækket øre. Bagefter hentede jeg de store drenge og heldigvis var der lige 4 flødeboller i overskud fra de børn, der ikke var i skole. Vi tog alle hjem og spiste flødebollerne og drak saftevand. De smagte rigtig lækkert og var flotte indeni. Så selvom yngstemanden måtte få øret tapet til, så blev det alligevel en hyggelig fødselsdagseftermiddag for den ældste.

Go' søndag!

17 kommentarer:

  1. Blå flødeboller er altså bare et hit :-)
    Sikke noget med Emil :-( jeg håber at han har det bedre nu og det ikke var alt for slemt med øret :-/

    SvarSlet
  2. Lækre fine flødeboller. Jeg håber din yngste har fået det bedre, god søndag :-D

    SvarSlet
  3. Jeg har lige lavet smølfe macarons og de ligner godt nok i farven.
    Flotte det er de, jeg må vist afprøve det en dag.
    Tillykke med din store dreng endnu engang og jeg håber din lille dreng er kommet sig over at have slået øret itu.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. De ser Såå gode ud. God bedring med den lille og tillykke med den store :)

    SvarSlet
  5. Hvor ser de lækre ud, og smart måde at bruge "rester" på:-)

    Håber lillemanden er i bedring!

    SvarSlet
  6. DET var lige sådan en idé jeg stod og manglede, har nemlig også merengue frosting i køleren!!!!
    Dine flødeboller er super skønne og tillykke med din dreng.
    Hvad i alverden har han dog lavet, ham som har flækket øret? Da jeg læste det, tog jeg mig straks til øret, det må have gjort ufatteligt ondt.

    SvarSlet
  7. Mums... De smager også rigtigt godt med en marcipan bund
    Ærgerligt med øret

    SvarSlet
  8. Hvor meget chokolade har du brugt til de tyve flødeboller? Når du skriver "overhældt" mener du så, at de står på en rist, mens man hælder chokolade over? Kan man godt få det til at dække helt?
    Undskyld de mange spørgsmål, men når man ser en mester, må man jo benytte sig af chance til at lære nyt.

    SvarSlet
  9. @I.P: :-)

    @Vibse: Ja, det er et hit og børnene synes, at det er lidt sjovt. Emil har det fint igen.

    @SushiStegen: Tak søde. Emil har det fint, selvom øret er blåt og hævet. Også dejlig søndag til dig.

    @Lis: Hæ, det er en rigtig smølfefarve, så de kunne godt gå for at være smølfe-flødeboller.

    @Misbah: Tak :-)

    @Hjortebjerg: Ja, det er en god måde at bruge en stor portion på. Lillemandens øre ser bedre ud, men stadig ikke helt fint.

    @Tante kage: Det var da pudsigt - dejligt at du lige kunne bruge den inspiration :-) Han slog hovedet ned i en trækasse og øret sprang op, så huden skulle samles på skadestuen. Det gør herrenas at små sine ører, så han skreg da også en del.

    @Piske: Oh yes, smølfeblå mad er bare skønt :-)

    @Kagemums: Ja, det havde jeg godt tænkt, men besluttede mig for den lettere løsning, så de ikke blev for tunge for børnene.

    @Anonym: Jeg målte ikke hvor meget chokolade jeg brugte, men det var faktisk en del. Jeg stillede flødebollen på en palet med riller så den overskydne chokolade kunne løbe af og ned i skålen igen. Jeg hældte chokoladen over med en spiseske. Ja, de blev fint dækkede.

    SvarSlet
  10. De er rigtig flotte og helt gennemførte :)

    SvarSlet
  11. Stakkels dreng.. AVVV !

    Men hvor ser de altså bare fine ud.. og så fint dækket af chokolade. Det kan jeg ikke hitte ud af...

    Det blir noget gøje møg.. smager godt men ligner noget der er løgn.....

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  12. @Mia: Tak :-)

    @Sofie: Tusind tak, Sofie

    @Kager skal der til: Ja, av! Det charmerende ved hjemmelavede flødeboller er at de netop ser lidt hjemmelavede ud. Men de smager godt.

    SvarSlet
  13. Sikken en god ide, de ser super lækre ud. Hvor længe kan merengue frosting egentlig holde sig i køleskabet?

    SvarSlet
  14. @Unikke kager: Tak :-) Frostingen kan holde sig flere dage i køleskab. Sørg for at opbevare den i en lufttæt beholder. Jeg opbevarede min i en sprøjtepose med tyl og gør du det, så skal du huske at lægge den i en plastpose, for den ikke tørre i enden af tyllen.

    SvarSlet