torsdag den 18. oktober 2012

Chokoladekage med appelsin, pinjekerner og nødder

I dag er det "Den store bagedag", men jeg har ikke bagt i dag. Jeg har nemlig "Den store bagedag" flere gange om måneden og pt har jeg den skønneste kage liggende i køleskabet, så det er næppe nødvendigt for mig at fejre den netop i dag. Den skønne kage i køleskabet skal jeg nok også blogge om. Men i dag får I opskriften på denne dejlige chokoladekage.

I Femina har de indimellem nogle ret lækre opskrifter på søde sager. Og da jeg så denne chokoladekage, så var jeg meget fristet til at prøve. Jeg lavede dog dobbeltportion, så det passede til en bradepande og skiftede pistacienødder ud med almindelige nødder. Mmmmhh, den var lækker.



Chokoladekage med appelsin, pinjekerner og nødder
20 personer (du kan snildt halvere opskriften, hvis du ønsker en mindre kage)

380 g mørk chokolade (55-60%)
400 g smør
6 æg (stuetemperatur)
660 g lyst rørsukker
4 økologiske appelsiner
450 g mel
80 g kakao
4 tsk bagepulver
200 g hakkede nødder
120 g pinjekerner
1 dl appelsinsaft

Pynt:
60 g pinjekerner
Appelsinfiletter

Smelt chokoladen sammen med smørret. Pisk æg og sukker lyst og skummende. Riv skallen af appelsinerne og kom den i æggemassen.

Filtér appelsinerne (se hvordan jeg filterere appelsinerne nederst i indlægget) og kom dem i en skål. Pres sagten ud af resterne af appelsinerne og gem saften af appelsinerne til senere.

Sigt mel, kakao og bagepulver og vend det i den lune chokolademasse. Tilsæt straks æggemassen og bland godt. Tilsæt grofthakkede nødder og pinjekerner, der vendes i. Tilsæt til slut appelsinsaften, så dejen bliver smidig.

Fyld dejen i en bradepande eller firkantet form foret med bagepapir. Jeg brugte en form på 33 x 33 cm. Kagen blev ca. 3 cm høj. Bruger du en mindre eller større form skal du huske at justere bagetiden. Bruger du den halve opskrift passer portionen til en rund form på 24 cm.

Pynt kagen med pinjekerner og appelsinfiletter.

Bag kagen i ovnen ved 180 C i ca. 55 min. Lad kagen køle af før servering.

Servér kagen som den er eller giv en god vniljeis til.

TIP: Sådan filettere du en appelsin.


Skær bund og top af appelsinen og skær derefter skallen af appelsinen. Skær så meget af det hvide af uden at skære for meget appelsin af.


Sådan ser appelsinen ud, når den er skåret fri for skal.


Skær nu med kniven ned langs hinden på den ene side og den anden side, så det bliver til en filet uden hinder.


En skål med appelsinfiletter...

4 kommentarer:

  1. Mmm den lyder god :)
    Jeg synes at 55 minutter lyder til at være meget - har kagen brownie konsistens eller er den mere fast i det?

    SvarSlet
  2. @Frk Cupcake: Kagen var ret stor, så tiden passer fint til den størrelse. Den har ikke brownie konsistens, men normal kagekonsistens.

    SvarSlet
  3. Chokolade og appelsin klæder hinanden godt, og den her lyder til at blive dejlig saftig.

    Du skriver at du brugte "almindelige" nødder, hvilke? Tror nu altså at pistacienødder vil være ret så lækkert, både smagsmæssigt, men også udseendes mæssigt.

    - Havde ellers planer om at hylde dagen med børnene i den institution jeg arbejder i, men det glemte jeg da vist alt om:-(

    Hilsen La Cucina Nada

    SvarSlet
  4. @Nada: Ja, jeg elsker kombinationen af appelsin og chokolade. Jeg er helt enig i, at pistacienødder ville være flot, men jeg havde desværre ikke nogen på lager. Derfor brugte jeg almindelige, som for mig er hasselnødder. Men du kan bruge de nødder du synes.

    SvarSlet