onsdag den 13. februar 2013

Chokoladecookies med lys chokolade og peanuts



I den første weekend af januar var jeg med familien hos nogle venner på Fyn. Det var som sædvanlig fantastisk hyggeligt og tiden gik alt for hurtigt.

Jeg medbragte nogle rigtig gode cookies som værtindegave. De faldt helt sikkert i god jord, for værtinden spiste næste dem allesammen i løbet af weekenden.

Jeg brugte lys chokolade i kagerne, men du kan også bruge hvid eller mørk chokolade. Peanuts'ene gav et super godt salt modspil til de søde kager.

Chokoladecookies med lys chokolade og peanuts
ca. 20 stk
75 g blødt smør
50 g sukker
50 g farin
1 æggeblomme
½ dl sødmælk
Korn af 1 vaniljestang
70 g mel
25 g kakao
1 tsk bagepulver
50 g havregryn
40 g hakkede saltede peanuts
100 g lys chokolade

Pisk smør, sukker, farin og vaniljekorn sammen. Tilsæt æggeblomme og mælk. Sigt mel, bagepulver og kakao i dejen og rør godt. Tilsæt havregryn, hakkede peanuts og hakket chokolade og rør det godt ind til en ensartet dej. Sæt dejen på en bageplade med bagepapir. Brug to skeer og sæt dem på bagepapiret i ensartede klatter med god afstand. Bag dem ved 200 C i 12 minutter.


Til værtindegaven lagde jeg kagerne i en skøn kagedåse fra GreenGate, der var i lyseblå og brune farver.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    de ser så lækre ud at jeg har lyst til og prøve dem. Men har lige et spørgsmål inden.
    Har de en stærk eftersmag af de saltede peanuts? og hvis jeg nu evt. valgte at putte mindre gram peanuts i, skulle der så erstattes med noget andet?
    Mvh Johanna :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld det sene svar. Du kan godt putte noget andet end saltede peanuts i. Jeg synes personligt, at den let saltede smag gav et rigtig godt modspil til den søde kage. Jeg er egentlig ikke specielt vild med peanuts, men denne kombination virkede rigtig fint efter min smag. Måske skulle du prøve at lave en halvdel med peanuts og en anden med en anden nød. Så kan du se om du egentlig også kan lide kombinationen.

      Slet