søndag den 6. oktober 2013

Blommemuffins med crumble

Tiden smuldre fuldstændig for mig. Jeg er ude at rejse hver uge (!!) og weekenderne flyver afsted med at være sammen med familien. Med en travl hverdag, så orker jeg næsten ikke at hive computeren frem i weekenden, og det går desværre lidt ud over bloggeriet. Der ligger masser af opskrifter og billeder, der venter på at blive delt med jer. Rejseriet med arbejdet fortsætter året ud, men jeg håber, at jeg kan få gjort lidt ved alle de gode sager som jeg gerne vil have delt med jer. Håber, at I holder jer til og har tålmodighed med mig.

Efteråret er rigtig blommetid og derfor kommer der et par indlæg om lækkerier med blommer. Vi har blommetræer i haven, som for første gang i år har givet en ordentlig mængde gode skønne blommer. Men har man ikke blommetræer er der masser af lækre blommer hos grønthandleren eller supermarkedet.

Jeg du lyst til inspiration til andre lækkerier med blommer - se da kategorien BLOMMER.



Blommemuffins med crumble
12 stk

Crumble
50 g smør
100 g rørsukker
½ dl mel
75 g grofthakkede hasselnødder

Muffins
100 g smør
2 æg
150 g sukker
250 g mel
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
1 dl mælk
12-18 blommer (halverede, uden sten)

Start med at lave crumblen. Smelt smørret og tilsæt derefter sukker, mel og grofthakkede hasselnødder. Rør til en smulret masse. Sæt crumblen i køleskabet.

Til muffinsdejen smeltes smørret og køles lidt af. Pisk æg og sukker lyst og luftigt. Bland mel, bagepulver og vaniljesukker og vend det i æggesnapsen. Tilsæt det smeltede smør og mælken og rør dejen godt.

Sæt papirmuffinforme i en muffinform. Fyld dejen 3/4 del op i de 12 muffinsforme. Fordel de halve blommer i dejen og tryk dem lidt ned. Brug ca. 2-3 stk i hver muffin afhængig af størrelsen på blommerne. Jeg brugte små blommer.

Tag crumblen ud af køleskabet og smulder det løs. Fordel al crumblen på de 12 muffins.

Sæt muffinsene midt i ovnen ved 200 C i ca. 15 min. Lad dem afkøle. Pynt evt med lidt frysetørret hindbær.

4 kommentarer:

  1. Føj for sevans, de ser lækre ud!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne de var gode. Især kombinationen af blommer og crumble på toppen.

      Slet
  2. har også bagt meget med æbler og blommer det sidste stykke tid - og har smidt nogle portioner blommer i fryseren så der er nogle til vinteren :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Blommer i fryseren er skønt. Så kan man hurtigt trylle lidt lækkert frem.

      Slet